عمومی

کاربرد کود سولفات منگنز در کشاورزی و باغداری چیست؟

کاربرد کود سولفات منگنز در کشاورزی و باغداری چیست؟

سولفات منگنز یک ترکیب معدنی با فرمول شیمیایی Mnso4 می‌باشد که جهت تامین منگنز در خاک های اسیدی و قلیایی مصرف می‌شود. هرچه pH خاک کمتر باشد حلالیت عنصر منگنز بیش تر می‌شود. این کود به عنوان یکی از بهترین منابع تامین گوگرد و منگنز مورد استفاده قرار می‌گیرد و موجب بهبود فتوسنتز و افزایش تولید محصولات کشاورزی می‌شود.

کود سولفات منگنز چیست؟

سولفات منگنز یک کود بسیار مناسب برای خاک های دچار کمبود این عنصر حیاتی می‌باشد. این کود به صورت چالکود یا همراه با آبیاری مصرف می‌شود.

سولفات منگنز (MnSO4) متداول ترین منبع و نوع کود منگنز است که با داشتن 24% آنالیز ضمانت شده منگنز کودی به صرفه برای کشاورز به حساب می‌آید. این منبع کودی بسیار محلول در آب است و برای استفاده در خاک یا محلول پاشی مناسب است. کود منگنز را می‌توان در سطح خاک پخش کرد, با خاک مخلوط کرد و یا به صورت محلول پاشی استفاده کرد. مقدار استفاده از سولفات منگنز, بسیار وابسته به روش کاربرد آن است.

کود سولفات منگنز چیست؟

توجه: جهت خرید انواع کود سولفات منگنز به دسته بندی سولفات منگنز مراجعه نمائید.

فواید کود سولفات منگنز

  • رفع علائم ناشی از کمبود عناصر منگنز و گوگرد در گیاه
  • کاهش pHخاک و افزایش جذب عناصر غذایی
  • افزایش طراوت و سبزینگی گیاه
  • افزایش کیفیت و کمیت محصولات کشاورزی

از دیگر خواص کود سولفات منگنز می‌توان به موارد زیر اشاره کزد:

  • در دسترس قرار دادن مقدار مناسبی از عنصر منگنز قابل جذب برای گیاه
  • کاهش مقداری از Ph خاک و تاثیر مثبت در جذب دیگر عناصر غذایی
  • بهبود شادابی, فتوسنتز و سبزینگی گیاه و در نهایت باغ و مزرعه
  • حلالیت بالای کود و قابلیت استفاده آن به صورت خاکی و یا آبیاری
  • افزایش مقدار نهایی محصول به دست آمده و کیفیت آن

کاربرد کود سولفات منگنز در کشاورزی و باغداری چیست؟

منگنز نقش كليدی در تشكيل كلروپلاست و سيستمهای آنزيمی گياه داشته و مصرف اين كود باعث بهبود فتوسنتز گياه و افزايش توليد محصول خواهد شد. از این رو, سولفات منگنز یکی از مواد پرمصرف در تولید کود و صنایع کشاورزی است.

آهكی بودن خاكها PH بالا, ماده آلی كم و مصرف نا متعدل كودها از عواملی هستند كه قابليت استفاده منگنز را برای گياهان محدود كرده و خسارات جبران نا پذيری را بر ميزان توليد و كيفيت محصولات وارد می‌كنند. علائم و عوارض ناشی از كمبود اين عنصر در اكثر نقاط ايران و در اغلب محصولات به چشم می‌خورد. استفاده از کود شیمیایی سولفات منگنز باعث بهبود شرايط تغذيه ای گياهان شده و بسياری از نارسائيهای تغذيه ای را بر طرف می‌سازد. سولفات منگنز با فرمول شيميايی MnSo4.H2o حاوی 24 درصد منگنز است كه به صورت پودری توليد و در بسته بنديهای 25 كيلوگرمی عرضه می‌گردد.

سولفات منگنز در کشاورزی

عنصر منگنز به عنوان یکی از مهم ترین ریز مغذی ها و به صورت کود کشاورزی به خاک هایی که دچار کمبود منگنز هستند تزریق می‌شود. کود سولفات منگنز حاوی منگنز و گوگرد می‌باشد. این عناصر در برگ و ساقه گیاه جذب شده و موجب افزایش رشد گیاهان می‌شود. از ویژگی های عنصر منگنز باید به این اشاره داشت که به عنوان فعال کننده آنزیم نیتریت ردوکتاز, در متابولیسم ازت شرکت می‌کند و همچنین با بهبود فرآیند فتوسنتز موجب بالا بردن کیفیت محصولات کشاورزی می‌شود. سولفات منگنز برای پسته نیز بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ذکر این نکته ضروری است که زیاد بودن آهک خاک و کاهش اسیدیته موجب کاهش جذب عنصر منگنز از خاک می‌شود. اما با این وجود در استفاده از کود سولفات منگنز هم باید حد و اندازه را رعایت کرد, زیرا در غیر اینصورت موجب آسیب رساندن به گیاهان می‌شود.

موارد مصرف سولفات منگنز

– درختانی نظیر زیتون, کیوی, مرکبات, پسته, انگور, انجیر, سیب و….

– نباتات زراعی نظیر برنج, حبوبات و گندم کشت آبی.

– دانه های روغنی خوصا آفتابگردان و پنبه.

– کرفس, گوجه فرنگی, پیاز و سیب زمینی.

سولفات منگنز برای پسته

به دلیل اینکه خاک های مناطق پسته کاری آهکی و دارای pH بالا می‌باشند قابلیت استفاده از عناصری مثل آهن, روی, مس و منگنز محدود می‌شود. کمبود منگنز باعث ایجاد اختلال در فرایندهای فتوسنتز, گلدهی و تشکیل میوه می‌شود. درصورتیکه منگنز کافی در اختیار خاک های دچار کمبود قرار گیرد عملکرد افزایش یافته و کیفیت میوه بهبود می‌یابد.

زمان مصرف کود سولفات منگنز

  • درختان:

در زمستان در قسمت ميانی سايه انداز به همراه كود حيوانی و گوگرد به صورت چالكود يا كانال كود به ميزان 200 تا 300 گرم به ازاء هر درخت بارور مصرف می‌شود.

  • نباتات زراعی:

هنگام تهيه بستر بذر همراه با سایر كودهای زمستانه به ميزان 50 تا 80 كيلوگرم در هكتار زير خاک مصرف می‌شود.

روش استفاده از کود سولفات منگنز

کود سولفات منگنز را می‌توان به صورت چال کود, کانال کود و یا به شکل محلول برای کشت های باغی و زراعی استفاده کرد.

منشأ منگنز موجود در خاک تجزیه سنگ های معدنی می‌باشد و از لحاظ فراوانی در پوسته زمین, پس از آهن قرار دارد. مقدار کل این عنصر در خاک 200 الی 600 میلی گرم در هر کیلوگرم خاک می‌باشد. یون منگنز در خاک به سه حالت مختلف دیده می‌شود. مقدار کل منگنز و منگنز تبادلی در خاک با مقدار کل منگنز در مواد مادری تشکیل دهنده همبستگی ندارد. دی اکسید منگنز پایدارترین اکسید منگنز در خاک است و با اسیدی شدن محیط, بر میزان حلالیت آن افزوده می‌شود.

سایر صورت های منگنز مثل کربنات, هیدروکسید و سیلیکات منگنز همگی بیشتر از اکسید آن محلول اند و درجه حلالیت آنها با pH خاک رابطه معکوس دارد. کمبود منگنز مشابه سایر عناصر ریزمغذی, بیشتر در خاک های آهکی با مواد آلی کم اتفاق می‌افتد. حساسیت گیاهان مختلف به منگنز, بسیار متفاوت است و با توجه به اینکه پویایی این عنصر در درختان میوه مشابه کلسیم بسیار محدود است, بنابراین علایم کمبود این عنصر ابتدا در برگ های جوان مشاهده می‌شود.

برای رفع این کمبود می‌توان از سولفات منگنز با 28 تا 32 درصد منگنز استفاده نمود. این کود هم در خاکهای اسیدی و هم در خاکهای قلیایی قابل مصرف می‌باشد.

محلول‌پاشی سولفات منگنز به میزان 5 در هزار برای محصولات زراعی و باغی قابل توصیه است و زمان مصرف هم یک ماه پس از سبز شدن می‌باشد.

قیمت کود سولفات منگنز

قیمت کودهای سولفات منگنز موجود در فروشگاه سپاهان کشت, پیوسته و همیشه پائین ترین قیمت است و می‌توانید ضمن استعلام قیمت, با قیمت سولفات منگنز سایر اشخاص حقیقی و حقوق دیگر مقایسه نمائید.

خرید کود سولفات منگنز

سپاهان کشت مفتخر است که کالا را بشرط آنالیز و با اصالت مواد اولیه و به قیمت مناسب و رقابتی به خریداران عرضه می‌نماید.

فروش کود سولفات منگنز

فروشگاه سپاهان کشت آمادگی دارد ضمن دریافت سفارش‌های خریداران به‌صورت آنلاین و شبانه‌روزی از طریق وب‌سایت خود, کود سولفات منگنز را بهترین قیمت و بهترین کیفیت تأمین کند و در سریع‌ترین زمان ممکن به‌ وسیله سیستم حمل‌ و نقل مطمئن به شهرهای مختلف ارسال نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *