آموزش

راهنمای نگهداری گیاهان آپارتمانی

نگهداری گیاهان آپارتمانی

گیاهان آپارتمانی علاوه بر اینکه با رنگ های متنوع، دکوراسیون منزل شما را زیبا می کنند، باعث تصفیه هوای منزل نیز می شوند. بنابراین چه گزینه ای بهتر از اینکه هم یک دکوراسیون شیک داشته باشید و هم سلامت افراد منزل را بهبود ببخشید.

راهنمای نگهداری گیاهان آپارتمانی

گیاهانی که در آپارتمان زنده می مانند؛تنوع بسیار زیادی دارند. همانطور که می دانید گیاهان موجودات زنده ای هستند که برای سالم ماندن نیاز به مراقبت ویژه ای دارند.

نگهداری گیاهان آپارتمانی
بنابراین زیبا نگه داشتن این گیاهان بسیار مهم میباشد. اگر شما هم نگران نگهداری گیاهان آپارتمانی خود هستید، بهتر است بدانید که جای هیچ گونه نگرانی نیست، با یک راهنمایی کامل، مرحله به مرحله به شما آموزش می دهیم که چگونه گیاهان آپارتمانی خود را شاداب نگه دارید.

مکان مناسب را برای گیاهان برای  انتخاب نمایید.

لازم است ،این مکان از نور کافی خورشید برخوردار باشد، زیراگیاهان برای انجام فتوسنتز به نور خورشید احتیاج دارند. فقط رسیدن نور به گیاه کافی نمیباشد،همچنین کیفیت،مدت و شدت نور برای رشد بسیار مهم میباشد.فراموش نکنید که در تابستان گیاهان را در معرض نور مستقیم قرار ندهید
بهترین مکان، یک اتاق نورگیر در خانه میباشد که نور غیر مستقیم و کافی را به گیاهان آپارتمانی برساند. اگر خانه شما از نور کافی بهره مند نیست، می توانید از نورهای مصنوعی مانند چراغ های فلورسنت استفاده کنید. مدت نور بستگی به نوع گیاه دارد؛ معمولاً گیاهان گلدار به ۱۲ تا ۱۶ ساعت نور در روز و گیاهان برگی به ۱۴ تا ۱۶ ساعت نور در روز نیاز دارند.

گیاهان آپارتمانی را زیاد جابجا نکنید.

گیاهان زنده اند و در یک مکان مناسب آرامش بیشتری دارند. توصیه می کنیم که گیاهان را خیلی جا به جا نکنید. زیرا ممکن است؛ این تغییر مکان با تغییر دمای محیط همراه باشد.
و همچنین ممکن است مقدار نور نیز از یک مکان به مکان دیگر تغییر کند، با توجه به اینکه گیاه به نور و دمای یک مکان آداپته می شود، این تغییرات به گیاه شوک وارد می کند. اگر میخواهید که مکان نگهداری گیاهان آپارتمانی خود را تغییر دهید، نکاتی را باید رعایت کنید.
بهتر است حداقل جند روز قبل تصمیم به انتقال گیاهان به مکان جدید بگیرید. سپس به آرامی، مثلاً روزی یک ساعت گیاهان را در محل جدید قرار دهید و به مرور زمان ساعت هایی که گیاه در مکان جدید قرار می دهید، را بیشتر کنید. این کار باعث می شود که گیاه به تدریج به محیط جدید سازگار شود و استرس و آسیبی به گیاه نرسد.

رطوبت مورد نیاز گیاهان تامین شود

گیاهان مناطق استوایی به رطوبت بیشتری نیاز دارند،بنابراین اگر رطوبت اتاق شما مناسب نمیباشد از دستگاه رطوبت ساز برای این گیاهان استفاده نمایید،بعضی از گیاهان مانند کاکتوس ها به رطوبت کمتری نیاز دارند و هوای خشک برای آنها خیلی مضر نمیباشد.

تغذیه گیاهان آپارتمانی با کودهای مناسب

گیاهان نیز مانند سایر موجودات برای زنده ماندن نیاز به غذا دارند. بهترین کود برای اکثر گیاهان آپارتمانی، استفاده از کود 20-20-20 یعنی میزان مساوی از نیتروژن-فسفر-پتاسیم است..
خود خاک نیز مقداری گیاه را تغذیه می کند، اما این میزان مواد مغذی برای مدت طولانی کافی نمی باشد. گیاه تمام مواد مغذی موجود در خاک را مصرف می کند و اگر تغذیه نشود، زنده نخواهد ماند. با توجه به نوع گیاه، میزان و نوع تغذیه کمی تغییر می کند.
اگر گیاهان آپارتمانی گلدار هستند، بهترمیباشد از کودی که درصد پتاسیم آن بیشتر است،استفاده نمایید، گیاهان برگی در منزل شما بیشتر میبایست از کودهای نیتروژن دار بیشتر استفاده نمایید و همچنین سه عنصره ریز مغذی در تغذیه گیاهان بسیار حاِز اهمیت میباشند..

هرس گیاهان اپارتمانی

برای سالم ماندن گیاهان لازم است که شاخه ها و برگ ها هرس شوند. لازم است که هر چند مدت یکبار ساقه های ضعیف را از گیاه جدا نمایید. هرس برگ نیز برای رشد بهتر گیاه مفید است. روش درست هرس کردن بدین صورت میباشد که ساقه را از بالای گره برگ و با زاویه ۴۵ درجه قطع کنید.
برخی گیاهان آپارتمانی مانند ارکیده فالونوپسیس به هرس ریشه نیز نیاز دارند..

هرس گیاهان آپارتمانی

آبیاری صحیح به جهت نگهداری گیاهان آپارتمانی

اگر خاک گدان خیلی خشک یا خیلی خیس باشد؛ باعث آسیب به ریشه گیاه می شود. بنابراین میزان آبیاری تأثیر بسیار مهمی در رشد گیاه دارد. برخی تصور می کنند که هرچه به گیاه آب بدهند؛ ضرر ندارد و فقط نباید بگذارند که خاک گیاه خشک شود.
این یک تصور اشتباه است، آب دادن زیاد به گیاهان آپارتمانی باعث از بین رفتن این گیاهان می شود(گاها باعث خفگی ریشه،بیماریهای قارچی و…). گیاهان با برگ های پرپشت و ضخیم نسبت به گیاهان دارای برگ های مومی یا چرمی به آب بیشتری نیاز دارند. بنابراین حتماً متوجه شده اید که هیچ میزان خاص آبیاری که برای همه گیاهان مناسب باشد؛ وجود ندارد.
آنچه که مقدار آبیاری را تعیین می کند؛ نوع گیاه است .

آبیاری گیاهان آپارتمانی

گلدانی را برای نگهداری گیاه انتخاب کنید که دارای زهکشی خوبی باشد.
مقدار زهکشی گلدان بسیار مهم میباشد،اگر زهکشی گلدان خوب نباشد، باعث جمع شدن آب در ته گلدان و در نتیجه پوسیدگی ریشه گیاه می شود. بنابراین انتهای گلدان باید دارای سوراخ های مخصوص زهکشی باشد . .

بیاموزید که گیاه شما جز کدام طبقه بندی گیاهان آپارتمانی است:

مراجعه به انواع کتاب های مصور یا اینترنت و…به شما کمک می کند که گیاه خود و انواع نیازهای متفاوت آن را به خوبی بشناسید. از آنجا که نیازهای گیاهان آپارتمانی مختلف با هم تفاوت دارند ،باید به دنبال گیاه ایدا ال مورد نظرتان باشید. نام علمی گیاه آپارتمانی که خریداری می‌کنید را از فروشنده سوال نمایید.
نام علمی همه گیاهان از دو بخش تشکیل شده که بخش اول جنس گیاه و بخش دوم گونه آن را معرفی می کند. علاوه بر این اگر گلفروشی نام علمی گیاه را نمی دانست؛ پیشنهاد می نماییم با مراجعه به یک مهندس باغبانی راجع به جنس و گونه گیاه خود اطلاعات مفیدی بدست بیاورید. داشتن یک کتابچه مصور معرفی گیاهان آپارتمانی نیز به شما در شناسایی گیاهان کمک خواهد کرد.

گیاهان آپارتمانی
بسیاری از گیاهان متفاوت در بازار گلفروشی به فروش می رسد که قابلیت زنده ماندن در محیط منزل را ندارند. در واقع یک جنس از گیاه ممکن است شامل گونه های بسیاری باشد که برخی گونه ها به عنوان گیاهان آپارتمانی قابلیت نگه داری در منزل را دارند.
اما برعکس برخی گونه ها نیز به هیچ وجه در خانه زنده نمی مانند.
لازم است نوع گیاهان آپارتمانی که خریداری می‌کنید را به خوبی بشناسید که از زنده ماندن آن در محیط خانه مطمئن باشید..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *