آموزش

کود سولفات منیزیم چه کاربردی در کشاورزی دارد؟

کود سولفات منیزیم چه کاربردی در کشاورزی دارد؟

گیاهان موجودات زنده ای هستند که برای ادامه حیات خود به مواد غذایی احتیاج خواهند داشت. منیزیم یکی از عناصر غذایی مهم برای گیاهان است که کمبود آن منجر به بروز آسیب هایی در گیاهان می‌شود. از این رو تامین این مواد مغذی اهمیت ویژه ای دارد. به همین جهت در این متن قصد داریم که کود سولفات منیزیم را به شما معرفی کنیم. بنابراین با ما همراه باشید که با این کود شگفت انگیز بیشتر آشنا شوید.

کود سولفات منیزیم چیست؟

کود سولفات منیزیم (Magnesium Sulphate) یک کود شیمیایی ارزشمند برای تامین دو عنصر منیزیم و گوگرد در مراحل اولیه رشد گیاهان است. کود منیزیم سولفات برای بهبود رشد گیاهان و در فازهای تولید بسیار موثر است و به تولید کلروفیل کمک می‌کند.

شایان ذکر است که منیزیم و نیتروژن تنها مواد مغذی جذب شده خاک هستند که اجزای کلروفیل را تشکیل می‌دهند. با کمبود منیزیم رشد گیاه کاهش می‌یابد و بازدهی آن بطور بالقوه محدود می‌شود.

بسیاری از خاک ها حاوی منیزیم کافی هستند اما محصولات باغی با بازده بالا غالباً منیزیم بیشتری نیاز دارند. کودهایی با مقدار بالای پتاسیم اغلب می‌توانند باعث عدم تعادل منیزیم در گیاه شوند. در جایی که مقادیر زیادی پتاسیم استفاده می‌شود, استفاده از منیزیم نیز مفید است.

کاربرد کود سولفات منیزیم در کشاورزی

کود سولفات منیزیم چه کاربردی در کشاورزی دارد؟

سولفات منیزیم یک نمک معدنی است که معمولاً به فرم سولفات هپتا هیدرات (اپسومیت) وجود دارد و نمک اپسوم نامیده می‌شود. نمک اپسوم کاربرد زیادی در صنعت زیبایی و بهداشت به عنوان جزئی از نمک حمام که برای تسکین عضلات درد استفاده می‌شود, دارد. با این حال, نمک اپسوم در کشاورزی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد و می‌تواند یک روش بسیار اقتصادی برای بهبود تولید محصول از طریق دسترسی به عنصر منیزیم برای فتوسنتز باشد.

اگرچه منیزیم (Mg) یک عنصر ضروری برای رشد گیاهان است ولی استفاده از آن در برنامه کوددهی زمین خیلی مورد تاکید قرار نمی‌گیرد. لازم است بدانید اگر میزان منیزیم در رژیم غذایی محدود باشد, حیوانات می‌توانند دچار کزاز علفی شوند بنابراین توجه خاص به وضعیت منیزیم در محصولات علوفه ای بسیار حائز اهمیت است.

منیزیم هسته اصلی مولکول کلروفیل در بافت گیاهی است. بنابراین اگر کمبود منیزیم وجود داشته باشد کمبود کلروفیل منجر به رشد ضعیف و ناقص گیاه می‌شود. Mg همچنین به فعال کردن سیستم های آنزیمی خاص کمک می‌کند. آنزیم ها مواد پیچیده ای هستند که ترکیبات را به عنوان بخشی از متابولیسم طبیعی گیاه ایجاد می‌کنند.

توجه: شما عزیزان می‌توانید انواع کود سولفات منیزیم را (ایرانی و خارجی) با مراجعه به دسته بندی سولفات منیزیم خریداری نمائید.

کود سولفات منیزیم برای برنج

مهمترین نقش کود سولفات منیزیم برای برنج در مرحله فتوسنتز و تولید اکسیژن است که جلوی فعالیت رادیکال های آزاد را گرفته و مانع از تخریب و انهدام اسیدهای چرب موجود در غشا می‌شود. همچنین منیزیوم با شرکت در چرخه اسید سیتریک به عنوان یک چرخه متابولیسمی در گیاه, در تنفس گیاهان دخالت دارد.

کود سولفات منیزیم برای گوجه فرنگی

شاید مهمترین نقش سولفات منیزیم در گیاهان, حضور در ساختار کلروفیل است. بطوری که بیان می‌شود که بین 15 تا 30 درصد کل منیزیم موجود در گیاه در ساختار کلروفیل ها قرار گرفته است. به این ترتیب منیزیم در ساخت قند ها و محصولات فتوسنتز بسیار موثر است.

اگرچه گوجه فرنگی یک گیاه حساس به کمبود منیزیم به شمار می‌رود اما در کشور ما به ندرت کمبود منیزیم به وجود می‌آید زیرا معمولا خاک و آب به اندازه کافی از این عنصر را دارند. اما گاهی ممکن است در اثر کشت متراکم و استفاده از آب شیرین کن ها یا استفاده زیاد از کودهای کاتیونی, گیاه دچار کمبود این عنصر شود.

کود سولفات منیزیم برای خیار

کود سولفات منیزیم نقش بسیار مهمی در تشکیل کلروفیل و رنگ سبز در خیار دارد. از این رو کمبود این عنصر سبب کاهش کلروفیل می‌شود.

درصد بالایی از عنصر گوگرد در این کود وجود دارد. از این رو با مصرف کود سولفات منیزیوم, گوگرد مورد نیاز بوته خیار نیز تامین خواهد شد. چنان که گوگرد نقش مهمی در ضدعفونی, رشد گیاهان و جلوگیری از بروز بیماری در آن ها دارد.

خواص کود سولفات منیزیم برای خیار

  • افزایش سبزینه گیاهان
  • افزایش میزان عملکرد گیاهان
  • افزایش سرعت در جوانه زنی بذرها

کود سولفات منیزیم برای مرکبات

سولفات منیزیم در سنتز پروتئین در گیاهان نقش بسزایی دارد. در درختان میوه هسته دار مانند هلو, گوجه سبز و همچنین در مرکبات, منیزیم در ساخت هسته و تخم نقش فعالی دارد.

خواص کود سولفات منیزیم

خاصیت کود سولفات منیزیم در کشاورزی بسیار زیاد است. در زیر به بررسی این خواص پرداخته ایم:

  • افزایش پروتئین در محصولاتی مانند گندم و جو
  • منیزیم در ساخت روغن در گیاه دخالت دارد.
  • منیزیم باعث تنظیم جذب فسفر در گیاه می‌شود.
  • منیزیم در تولید هیدروکربنها و مواد قندی موثر است.
  • منیزیم انتقال دهنده فسفر به دانه گیاهان است.
  • افزایش سبزینه گیاهان
  • افزایش میزان روغن در گیاهان روغنی
  • افزایش میزان عملکرد گیاهان
  • افزایش سرعت در جوانه زنی بذرها

موارد استفاده از سولفات منیزیم

  • زمانی که برگ های پیر در فاصله بین گلبرگ ها زرد می‌شوند.
  • هنگامی که لکه های کوچک نکروزی بین گلبرگ ها و وسط برگ ها نمایان شود.
  • زمانی که نوک و حاشیه برگ ها پیچ خورده و به طرف بالا لوله می‌شوند.
  • زمانی که گیاه شما به شدت دچار بیماری شده است.
  • هنگامی که گلبرگ ها چروک شده و چین خورده اند.
  • در زمان آویزانی برگ ها.
  • زمانی که لکه های ارغوانی بین گلبرگ ها دیده می‌شود.

علاوه بر مواردی که در بالا گفته شد؛ از کود سولفات منیزیم در پرورش گل های رز بسیار استفاده می‌شود.

گل رز به کمبود منیزیم بسیار حساس است. از این رو باغداران با خرید کود سولفات منیزیم و استفاده از آن گل های رز را تغذیه می‌کنند.

روش مصرف کود سولفات منیزیم

کود سولفات منیزیم قابل مصرف به دو روش محلولپاشی و خاکی می‌باشد. در جدول زیر شما اطلاعاتی دقیق از زمان مصرف کود سولفات منیزیم و میزان مصرف این کود بدست خواهید آورد.

نوع محصول

میزان مصرف (خاکی) میزان مصرف (محلول پاشی) زمان مصرف
نهال های جوان  100 الی 150 گرم برای هر درخت

بصورت چالکود در زمستان

درختان میوه بارده و مرکبات

200 الی 300 گرم برای هر درخت 1 الی 3 کیلوگرم در 1000 لیتر بصورت چالکود در زمستان
درخت انگور 50 الی 150 گرم

اوایل خرداد

غلات و دانه های روغنی

 3_6 کیلوگرم در هکتار  1_1.5 کیلو گرم

4 تا 6 برگی

توجه: 

برای گیاهان خانگی یا مصرف خانگی مقدار یک قاشق چایی خوری از کود سولفات منیزیوم را در 1 لیتر آب ریخته و پس از حل شدن گیاه را با آن آبیاری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *